Biuletyn Informacji Publicznej

Plan pracy
Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej im. C. Norwida w Zielonej Górze
w roku 2010
I. DZIAŁALNO¦Ć PODSTAWOWA
  1. Zbiory biblioteczne, bazy danych, digitalizacja
    1) Gromadzenie zbiorów:
    • zakup ok. 5 tys. nowości wydawniczych do agend gmachu głównego Biblioteki i 13 filii miejskich, za środki własne instytucji, dotację celową Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, środki pozyskane ze sprzedaży cegiełek i od sponsorów. Zakupy realizowane będą w hurtowniach książek, w wydawnictwach, a także w księgarniach, na targach książki oraz od osób prywatnych
    • gromadzenie zbiorów regionalnych poprzez egzemplarz obowiązkowy oraz zamówienia u wydawców,
    • zakup zbiorów specjalnych: starodruków i zabytkowej kartografii regionalnej, ilustracji książkowej, grafiki, muzykaliów i notacji muzycznych, płyt CD, map współczesnych i planów miast,
    • poszerzenie zakupów książki „mówionej” na kasetach, płytach CD, MP3, CD-R – nie tylko na potrzeby czytelników niepełnosprawnych,
    • kompletowanie zbiorów już zakupionych, uzupełnianie braków w seriach oraz kontynuacja zamówień wydawnictw tomowych,
    • prenumerata wydawnictw ciągłych – czasopism i wydawnictw zbiorowych.
    2) Opracowanie zbiorów oraz przysposobienie ich do udostępniania:
    • komputerowa inwentaryzacja zbiorów (Magazyn, Wypożyczalnia Główna, filie),
    • wprowadzanie nabytków do komputerowej bazy danych,
    • kontynuacja wprowadzania do bazy komputerowej zbiorów bibliotecznych Filii nr 3, 10 i 13,
    • kontynuacja wprowadzania do bazy zbiorów kartograficznych oraz grafiki,
    • wprowadzenie do bazy komputerowej zbiorów prof. J. Kostrzewskiego.
    3) Tworzenia bazy zbiorów WiMBP w oparciu program Marc 21 (poznanie kreatora formatu, ćwiczenia w bazie testowej, tworzenie bazy właściwej).
    4) Nadawanie haseł przedmiotowych zbiorom w bazie komputerowej, zinwentaryzowanym do końca 1993 roku.
    5) Aktualizacja księgozbiorów:
    • selekcja książek w agendach Biblioteki oraz w Filii nr 2, w filiach: nr 2, 6, 7, 12 – przygotowanie zbiorów do skontrum, w Filii nr 7 do pakowania,
    • systematyczne wycofywanie książek zniszczonych i przestarzałych.
    6) Przyjmowanie do zbiorów zabezpieczonych książek wycofanych z filii miejskich i bibliotek terenowych:
    • przekazywanie odpłatnie - w wyjątkowych przypadkach nieodpłatnie - książek ze zbiorów zabezpieczonych innym bibliotekom i instytucjom,
    • oprawa introligatorska książek i bieżąca ich konserwacja,
    • prowadzenie antykwariatu internetowego, organizowanie kiermaszów książek zbędnych i dubletów (maj i wrzesień 2010).
    7) Przeprowadzenie skontrów księgozbioru: Filia nr 7 i 12 (I kwartał), Filia nr 6 ( II kwartał).
    8) Dalsza digitalizacja zbiorów specjalnych (w tym poloników i regionaliów, głównie niemieckich czasopism z XIX i I poł. XX w. wychodzących w Zielonej Górze), budowanie zasobu opisów dokumentów zdigitalizowanych i planowanych dla Zielonogórskiej Biblioteki Cyfrowej, umieszczanie w cyfrowych zasobach ZBC kolejnych dokumentów.
  2. Udostępnianie zbiorów
    1) Obsługa biblioteczna około 27.000 czytelników, udostępnianie materiałów bibliotecznych do domu (ok. 430.000 wypożyczeń) i na miejscu (ok. 160.000 wypożyczeń).
    2) Nieodpłatne dostarczanie na telefon książek do domu czytelnikom nie poruszającym się samodzielnie, chorym i starszym.
    3) Wymiana książek w punktach bibliotecznych na oddziałach, przekazywanie książek zbędnych na oddział zakaźny i do hospicjum Szpitala Wojewódzkiego, dostarczanie książek pacjentom obłożnie chorym.
    4) Regularna wymiana księgozbioru dla czytelników niepełnosprawnych (książka mówiona)
    w punktach bibliotecznych bibliotek terenowych.
    5) Przeprowadzenie akcji informacyjnej o działalności filii na osiedlach w celu pozyskania nowych czytelników.
  3. Działalność informacyjno-bibliograficzna
    1) Opracowywanie Bibliografii Ziemi Lubuskiej:
    • przygotowanie do wydania na CD-ROM-ie Bibliografii Ziemi Lubuskiej za 2006 – II kw.,
    • wprowadzanie do bazy komputerowej Bibliografii Ziemi Lubuskiej opisów za rok bieżący oraz uzupełnianie o opisy z „Przewodnika Bibliograficznego”, „Bibliografii Zawartości Czasopism” i bibliografii specjalnych,
    • bibliografowanie na bieżąco czasopism ogólnopolskich i regionalnych oraz wydawnictw zwartych.
    2) Dokumentowanie dorobku kulturalnego, naukowego i gospodarczego regionu, gromadzenie
    i opracowanie dokumentów życia społecznego.
    1) Prowadzenie Czytelni Przepisów Prawnych:
    • współudział w gromadzeniu księgozbioru prawniczego,
    • uzupełnianie bazy komputerowej LEX o opisy artykułów z czasopism prawnych.
    2) Kontynuacja sporządzania opisów bibliograficznych z „Przeglądu” i zielonogórskiego dodatku „Gazety Wyborczej” do bazy artykułów prasowych w Bibliotece Narodowej.
    3) Udzielanie informacji bibliograficznych, bibliotecznych, faktograficznych, regionalnych,
    o przepisach prawnych, biznesie i Unii Europejskiej, realizowanie kwerend. Udzielanie odpowiedzi na pytania czytelników e-mailem w ramach usługi „Zapytaj bibliotekarza”.
    4) Prowadzenie wypożyczeń międzybibliotecznych, przyjmowanie i realizowanie zamówień
    z bibliotek oraz od czytelników indywidualnych.
    5) Gromadzenie informacji do portalu „System sieciowego udostępniania informacyjnych baz danych w WiMBP im. C. Norwida w Zielonej Górze”.
    6) Oprowadzanie po Bibliotece wycieczek osób dorosłych i młodzieży szkół ponadpodstawowych.
  4. Działalność naukowa
    1) Kontynuacja prac związanych z opracowaniem korespondencji Włodzimierza Korsaka, przygotowanie materiałów do publikacji.
    2) Digitalizacja archiwum cesarzowej Herminii von Reuss
    3) Udostępnianie elektroniczne „Bibliotekarza Lubuskiego” oraz tekstów pisma „Pro Libris”.
    4) Prowadzenie badań nad XVII-w. polonicami ze zbiorów WiMBP.
    5) Przeprowadzenie badań czytelniczych nt. „Miejsce biblioteki w życiu najmłodszych czytelników – potrzeby i zainteresowania” (I półr.).
    6) Publikacja artykułów pracowników WiMBP dotyczących przeprowadzonych badań oraz opracowania zbiorów, np. dotyczących zbiorów ikonograficznych gromadzonych w WiMBP.
    7) Przygotowanie oraz promocja publikacji książkowej dotyczącej wielokulturowości na Ziemiach Zachodnich w XX wieku.
    8) Udział pracowników WiMBP w konferencjach ogólnopolskich, przygotowywanie referatów. Publikowanie artykułów w czasopismach centralnych oraz „Bibliotekarzu Lubuskim” i „Pro Libris”.
    9) Podejmowanie starań, za pośrednictwem Rady Naukowej, o uruchomienie na Uniwersytecie Zielonogórskim kierunku bibliotekarstwo z edytorstwem.
    10) Mobilizowanie pracowników do pisania doktoratów i zdobywania statusu bibliotekarza dyplomowanego, pomoc organizacyjna i merytoryczna.
  5. Informatyzacja biblioteki
    Plan inwestycji w infrastrukturę informatyczną Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej im. C. Norwida na rok 2010 związany jest z rozwojem Centrum Przetwarzania Danych Bibliotecznych, a także wymianą zużytego sprzętu komputerowego i urządzeń peryferyjnych. Niezbędna jest także rozbudowa serwerowni związana z zestawieniem w 2009 roku łącza światłowodowego oraz wykonaniem, we współpracy z Uniwersytetem Zielonogórskiem, węzła sieci ZielMAN. Efektem znacznego zwiększenia przepustowości łącza internetowego WiMBP będzie możliwość zmiany oprogramowania bibliotecznego na wersję pracującą w standardzie MARC 21. Niezbędne prace, konwersje baz danych oraz inwestycje planuje się kontynuować w I i II kwartale 2010 r.
    W związku z problemami z instalacją elektryczną planuje się także zakup i wdrożenie nowego UPS, a także zakup montaż i konfigurację karty SNMP pozwalającej na zdalne wyłączenie kluczowych serwerów w przypadku wystąpienia awarii zasilania, co zabezpieczy sprzęt i zapobiegnie utracie danych.
    Szczegółowy zakres zakupów i wdrożenia sprzętu oraz oprogramowania do realizacji:
    • stworzenie węzła sieci miejskiej ZielMAN w WiMBP oraz dostosowanie konfiguracji lokalnych urządzeń sieciowych,
    • instalacja oprogramowania i konfiguracja sprzętu otrzymanego na wyposażenie laboratorium komputerowego z Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego w ramach Programu Rozwoju Bibliotek,
    • aktualizacja oraz wdrożenie polityki bezpieczeństwa sieci LAN i WAN (w ramach infrastruktury CPDB),
    • rekonfigurację serwerów oraz dostosowanie topologii sieci (fizycznej i logicznej) do wdrożenia oprogramowania PROLIB MARC21,
    • zaprojektowanie i wdrożenie sieci wirtualnych LAN na potrzeby nowej wersji PROLIBa i CPDB,
    • przygotowanie oraz wdrożenie programu szkoleń oraz materiałów szkoleniowych drukowanych (prowadzonych w ramach serwisu WiMBP) przeznaczonych dla bibliotek korzystających z oprogramowania MARC21 (w ramach CPDB),
    • rozbudowę własnych zasobów informacyjnych, m.in. własnych informacyjnych baz danych (m.in.. DziecioOPAK), a także baz danych bibliograficznych.
    Pozyskanie środków finansowych w ramach LRPO pozwoli na realizację projektu pod nazwą „Centrum Elektronicznej Informacji Regionalnej i Turystycznej”, w ramach którego planuje się między innymi:
    • zakup serwera usług internetowych, baz danych, portalu CEIRiT, a także platformy informacyjnej,
    • zakup i wdrożenie macierzy dyskowej,
    • rozbudować i zmodernizować główną serwerownie WiMBP (m.in. zakup oraz montaż nowej szafy serwerowej wraz z wyposażeniem i niezbędnym okablowaniem),
    • zakup i wdrożenie farmy serwerów oprogramowania CITRIX, a także związanego z tym serwera dedykowanego do zarządzania usługą Active Directory,
    • wykupienie licencji oprogramowania Citrix Presentation Server Enterprise Edition, Windows Server, Windows Server Enterprise User CAL, a także licencji oprogramowania Windows Terminal Server User CAL,
    • zakup oraz wdrożenie oprogramowania portalowego, a także systemu informacyjnego (opartego na systemie eksperckim) na potrzeby analizy informacji oraz udostępniania w CEIRiT,
    • zwiększenie liczby licencji oprogramowania bibliotecznego PROLIB, OPAC WWW oraz narzędziowego PROGRESS, PROMAX, WEBSPEED,
    • zakup oraz wdrożenie kiosków multimedialno-internetowych,
    • zakup komputerów przenośnych wraz z niezbędnym oprogramowaniem oraz sprzętem dodatkowym zapewniającym dostęp do Internetu poprzez sieci komórkowe,
    • zakup projektora multimedialnego wraz z wyposażeniem (ekran, prezentery multimedialne itd.),
    • wyposażenie laboratorium szkoleniowego w sprzęt komputerowy, urządzenia peryferyjne oraz oprogramowanie systemowe,
    • zakup oprogramowania, którego dotyczyć będą szkolenia, między innymi PROGRESS, PROMAX, WEBSPEED, PROLIB, MS OFFICE,
    • zakup i wdrożenie oprogramowania do monitoringu i zarządzania komputerowymi sieciami korporacyjnymi (oprogramowanie AdREM NetCrunch w wersji na nielimitowaną liczbę węzłów i trzy stanowiska administracyjne),
    • zakup i wdrożenie oprogramowania do projektowania sieci komputerowych (MS VISIO),
    • przygotowanie materiałów szkoleniowych, a także kursów tradycyjnych i on-line dotyczących oprogramowania i usług funkcjonujących w ramach CPDB.
    W ramach Centrum Przetwarzania Danych Bibliotecznych przewiduje się uruchomienie automatycznej rejestracji wypożyczeń i zwrotów w filiach nr 3 i 10.
  6. Sprawy organizacyjne, sprawozdawczość
    1) Zebranie sprawozdań oraz tabel z danymi statystycznymi z filii miejskich i agend udostępniania w gmachu głównym oraz z bibliotek terenowych za 2009 r., sprawdzenie, uporządkowanie wprowadzenie danych do komputera, sporządzenie zestawień zbiorczych, przeliczeń, analiz i sprawozdań:
    • przekazanie niezbędnych sprawozdań i analiz do GUS, Biblioteki Narodowej, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urzędu Marszałkowskiego i Urzędu Miasta,
    • przygotowanie materiałów statystycznych do „Bibliotekarza Lubuskiego” nr 1/2010 oraz opracowanie informatora statystycznego „Działalność bibliotek publicznych województwa lubuskiego w 2010 r.”.
    2) Opracowanie i przesłanie wniosków na odznaczenia dla zasłużonych bibliotekarzy regionu.
    3) Koordynowanie działalności 48 Dyskusyjnych Klubów Książki w bibliotekach terenowych i WiMBP.
    4) koordynowanie i nadzorowanie Programu Biblioteka+ Instytutu Książki oraz Programu Rozwoju Bibliotek Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.
  7. Seminaria, konferencje, doskonalenie zawodowe
    1) Wojewódzka konferencja bibliotekarzy „Zobaczyć świat poprzez rodzinę – biblioteka miejscem wspomagania polityki prorodzinnej”; w programie m.in. wystąpienie przedstawiciela Departamentu Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego, przedstawicieli wydawnictwa Media Rodzina oraz praktyków, prowadzących działania i ciekawe projekty na rzecz rodziny; Kalsk – październik 2010r.
    2) Konferencja wojewódzka zorganizowana w porozumieniu z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego dla przedstawicieli bibliotek biorących udział w Programie Rozwoju Bibliotek oraz reprezentantów społeczności lokalnych – I kwartał 2010 r.
    3) Spotkanie informacyjne dla dyrektorów i kierowników bibliotek zainteresowanych udziałem w II rundzie Programu Rozwoju Bibliotek – I kwartał 2010 r.
    4) Seminarium dla kierowników i dyrektorów bibliotek (w programie omówienie wyników w czytelnictwie za 2009 r., referat pt. „Empowerment pracowniczy w dążeniu do doskonalenia organizacji”, przekazanie kwestii organizacyjnych dotyczących zakupu książek z dotacji celowej w 2010 r., „Nowe technologie a tworzenie dokumentacji bibliotecznej”, „Wypalenie zawodowe bibliotekarzy”, podsumowanie realizacji Programu Rozwoju Bibliotek w 2009 roku, przedstawienie strategii na lata 2010 – 2013; Dyskusyjne Kluby Książki – podsumowanie roku 2009, sprawy organizacyjno – finansowe na rok 2010 – marzec 2010 r.
    5) Seminarium dla pracowników bibliotek dziecięcych, w programie: „Biblioteka przyjazna dzieciom i rodzicom – projekty działań w Polsce i za granicą”, omówienie wyników w czytelnictwie za 2009 r., „Dziecioopac – program biblioteczny dla dzieci” – marzec 2010 r.
    6) Seminarium wyjazdowe, w planie m. in. biblioteki Wielkopolski lub nowoczesne placówki biblioteczne w Olsztynie, w zależności od nakładów finansowych i preferencji zainteresowanych – czerwiec 2010 r.,
    7) Seminaria powiatowe dla pracowników bibliotek i filii z siedmiu powiatów podległych WiMBP w Zielonej Górze, obejmujące następujące zagadnienia: „Aktywizacja czytelnicza młodzieży”, „Media a zagrożenia młodzieży”, Działania z młodzieżą w bibliotekach południowej części województwa lubuskiego – kwiecień-grudzień 2010 r.
    8) Warsztaty dla pracowników bibliotek terenowych i pracowników WiMBP:
    • szkolenia z planowania pracy bibliotek – (w ramach Programu Rozwoju Bibliotek, Ośrodek Szkoleniowy w Jesionce) – 4-5 stycznia, 22-23 lutego, 26-27 kwietnia, 20-21 czerwca, 20-21 września 2010 r.
    • kontynuacja szkoleń dla pracowników Działów Instrukcyjno-Metodycznych oraz osób współpracujących przy organizacji szkoleń dla bibliotekarzy – 3-5 lutego, 21-23 kwietnia, 23-25 czerwca, 29 września -1 października, 1-3 grudnia 2010 r.,
    • udział w szkoleniu dla trenerów IT w ramach Programu Rozwoju Bibliotek, Warszawa – styczeń 2010 r.,
    • szkolenia z zakresu technologii komunikacyjnych i informacyjnych dla bibliotekarzy, uczestników I rundy Programu Rozwoju Bibliotek; cykl 5-dniowych szkoleń dla 5 grup, z wykorzystaniem sprzętu otrzymanego w ramach Programu – od lutego 2010 r.,
    • szkolenie specjalistyczne dla uczestników warsztatów planowania pracy bibliotek w WiMBP w Zielonej Górze – IV kwartał 2010 r.,
    • organizacja cyklu 10.dniowych szkoleń dla 44. pracowników bibliotek z gmin do 15 tys. mieszkańców płd. części woj. lubuskiego ze środków otrzymanych w ramach Programu Biblioteka+ (trzy grupy szkoleniowe, łącznie 30 dni szkoleniowych) – marzec-listopad 2010 r.,
    • cykl warsztatów dla uczestników Klubu Mam (w miarę otrzymanych środków) – marzec-listopad 2010 r.
    9) Comiesięczne szkolenia dla pracowników WiMBP.
    10) Praktyki i staże dla studentów z Uniwersytetu Zielonogórskiego i Narodowego Centrum Kultury oraz nowo zatrudnionych pracowników WiMBP i bibliotek terenowych.
    11) Udział w ogólnopolskich konferencjach, kursach, grupach roboczych i warsztatach doskonalących.
  8. Współpraca z bibliotekami terenowymi i ich organizatorami
    1) Podejmowanie starań w starostwach powiatowych o powierzenie zadań powiatowych istniejącym bibliotekom miejskim i miejsko-gminnym (Żary, Nowa Sól, Zielona Góra, Wschowa, Żagań).
    2) Dążenie do stopniowego usamodzielnienia się bibliotek funkcjonujących w strukturach ośrodków kultury i szkołach.
    3) Sprawowanie nadzoru merytorycznego w zakresie realizacji przez miejskie i gminne biblioteki publiczne zadań statutowych poprzez wizytacje oraz przekazywanie informacji i ocen ich działalności organizatorom bibliotek,
    4) Udzielanie pomocy instrukcyjno-metodycznej bibliotekom terenowym, wyjazdy o charakterze interwencyjnym i instruktażowym, wynikające z zadań i bieżących potrzeb.
    5) Podejmowanie starań o poprawę warunków funkcjonowania bibliotek terenowych; bezpośrednie interwencje oraz wystąpienia pisemne do wójtów i burmistrzów w sprawach finansowych, lokalowych i kadrowych bibliotek.
    6) Udzielanie pomocy merytorycznej szkoleniowej bibliotekom terenowym w zakresie gromadzenia i opracowania zbiorów:
    • sporządzenie wykazu bibliotek, w których należy przeprowadzić skontra kontrolne księgozbiorów w 2010 r., wysłanie stosownych pism do urzędów i bibliotek,
    • instruktaż w zakresie przeprowadzania skontrów,
    • rozdział darów książkowych, czasopism i innych materiałów bibliotecznych, otrzymanych z różnych instytucji i fundacji, przekazywanie ich bibliotekom samorządowym oraz prowadzenie dokumentacji i rozliczeń,
    • przekazywanie bibliotekom terenowym ofert i różnego rodzaju informacji o nowych książkach i czasopismach oraz możliwościach ich nabycia,
    • udzielanie instruktażu dotyczącego gromadzenia i opracowania zbiorów, ze szczególnym zwróceniem uwagi na aktualizację zbiorów.
    7) Uaktualnienie bazy komputerowej o bibliotekach terenowych, pracownikach i czytelnictwie.
    8) Konsultacje i instruktaż bezpośredni lub telefoniczny.
    9) Utworzenie na stronie internetowej WiMBP Kroniki Wydarzeń Kulturalnych bibliotek terenowych.
II. DZIAŁALNO¦Ć POLULARYZATORSKA I KULTURALNO - O¦WIATOWA
  1. Działalność wystawiennicza:
    1) Ekspozycje stałe:
    • Muzeum Książki ¦rodkowego Nadodrza,
    • Gabinet Polskich Pisarzy Współczesnych,
    • Galeria Polskiej Ilustracji Książkowej XVI-XX w.,
    • Galerie autorskie: Hilarego Gwizdały, Adama Bagińskiego,
    2) Wystawy czasowe w salonie wystawowym:
    • Digart zielonogórski. Wystawa pierwsza – Igor Myszkiewicz styczeń,
    • Książka Obrazkowa Iwony Chmielewskiej luty,
    • Ilustratorzy książek dziecięcych kwiecień,
    • Zielona Góra w malarstwie Andrzeja Stefanowskiego wrzesień,
    • Pokonkursowa wystawa Międzynarodowego
    Konkursu na Rysunek Satyryczny Zielonogórskiego
    Stowarzyszenia Miłośników Działań Kulturalnych „Debiut” październik,
    3) Wystawy w holu:
    • RPA-cały świat w jednym państwie. Wystawa fotografii Jerzego Szewczyka styczeń,
    • Archiwum Herminy von Reuss luty,
    • Fryderyk Chopin. Wystawa dokumentów dźwiękowych ze zbiorów WiMBP z okazji 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina (2010 Rok Chopina) marzec,
    • Tradycje Czwartków Lubuskich kwiecień,
    • 100- lecie Związku Harcerstwa Polskiego maj,
    • Winiarstwo na Kresach – Zielonogórskie Stowarzyszenie Winiarzy wrzesień,
    • Akwarele Kazimierza Wysockiego październik,
    • Włodzimierz Korsak – z archiwum WiMBP listopad,
    • „Literackie pomosty ” – pofestiwalowa wystawa fotograficzna II Międzynarodowego Festiwalu Literackiego grudzień.
    4) Wystawy związane z rocznicami literackimi, okolicznościowe i nowości książkowych w filiach i Oddziale dla Dzieci, wystawy fotograficzne w Galerii na Ptasiej, wystawy pokonkursowe prac plastycznych, ekspozycje w Czytelni Muzycznej oraz Oddziale Obsługi Niepełnosprawnych oraz jako uzupełnienie Czwartków Lubuskich.
  2. Upowszechnianie czytelnictwa
    1) Uroczysty „Czwartek Lubuski”, podczas którego zostaną wręczone Lubuskie Wawrzyny - Literacki i Naukowy (25 lutego 2010 r.).
    2) Spotkania autorskie dla najmłodszych czytelników w ramach akcji „Z książką na walizkach” – 18-20 kwietnia 2010.
    3) Spotkania autorskie z popularnymi twórcami literatury dla dorosłych.
    4) Promocja książek autorów lubuskich wydawanych w oficynie „Pro Libris” i innych wydawnictwach.
    5) Spotkania czytelników w ramach Dyskusyjnych Klubów Książki.
    6) Współorganizacja z Narodowym Bankiem Polskim imprez z okazji emisji monet kolekcjonerskich.
    7) Współorganizacja II Międzynarodowego Festiwalu Literackiego (spotkania z pisarzami
    z krajów ościennych) – w miarę pozyskanych środków, 11-13 maja 2010 r.
    8) Organizacja I Wojewódzkiego Zlotu Ludzi Książki dla koordynatorów DKK.
    9) Spotkania Klubu Książki Mówionej w Oddziale Obsługi Niepełnosprawnych.
    10) Zajęcia biblioterapeutyczne z warsztatami terapii zajęciowej i ¦rodowiskowym Domem Samopomocy w oparciu o proste teksty literackie, muzykę, elementy pantomimy, organizacja spotkań związanych z zagadnieniem niepełnosprawności.
    11) Współpraca z kołem chorych na stwardnienie rozsiane „Biegusy”.
  3. Praca z czytelnikiem dziecięcym
    Imprezy i zajęcia czytelnicze realizować będą głownie biblioteki dziecięce: Oddział dla Dzieci, filie nr 2, 9, 11 oraz w mniejszym zakresie Filie nr 3, 5 i 8. Będą to m.in. konkursy wiedzy, czytelnicze, plastyczne, lekcje biblioteczne, spotkania muzyczne i teatralne. Ponadto ferie zimowe, wakacje w bibliotece i wiele zajęć o charakterze gier i zabaw literackich.
    W 2010 r. planuje się zorganizować następujące wspólne przedsięwzięcia filii:
    1) Ferie zimowe 2010 pod wspólnym hasłem W polsko-niemieckim królestwie baśni (filie 2, 8, 9, 11 i Oddział dla Dzieci) oraz Turniej Gry w Chińczyka w Filii nr 11.
    2) VII Wiosenny Konkurs Ortograficzny dla uczniów zielonogórskich szkół, w trzech kategoriach wiekowych, którego celem jest doskonalenie umiejętności ortograficznych, promowanie poprawnej polszczyzny oraz propagowanie czytelnictwa i wartościowej literatury wśród dzieci i młodzieży (filie 2, 5, 9, 11 i Oddział dla Dzieci).
    3) XI Przegląd Mistrz Pięknego Czytania ph. Powróćmy do bohaterów polskich bajek dziecięcych, którego celem jest popularyzacja zapomnianych autorów i bohaterów książek, stanowiących w przeszłości kanon literatury dziecięcej oraz kształtowanie umiejętności pięknego czytania, rozwijanie potrzeby i nawyku czytania.
    4) Tydzień Bibliotek ph. Biblioteka - Słowa - Dźwięki – warsztaty plastyczno-literackie z dziećmi, uzupełniona tematycznymi prezentacjami multimedialnymi – 8-15 maja 2010.
    Inne przedsięwzięcia promujące książkę i czytelnictwo wśród młodych czytelników:
    1) Z książką na walizkach – cykl spotkań z autorami książek dla dzieci na wybranych filiach i w Oddziale dla Dzieci.
    2) Międzynarodowy Dzień Książki Dziecięcej 2.04. – Plebiscyt na Ulubioną Książkę Dziecięcą w filiach nr 2, 9 i Oddziale dla Dzieci.
    3) W ramach obchodzonego w 2010 Roku Chopina:
    • quiz literacki i poranek muzyczny „Muzyka pana Chopina z bliska” - Oddział dla Dzieci,
    • „2010 – Rok Fryderyka Chopina” – wystawa w filiach nr 1 i 2,
    • „Rok Chopinowski” – cykl spotkań dla dzieci przedszkolnych w Filii nr 3,
    • „Bukiet urodzinowy dla Fryderyka”, „Moje wyobrażenie o Chopinie” – konkursy plastyczne, „Mały Chopin” – warsztaty literacko-muzyczne w Filii nr 8,
    • „Fryderyk Chopin – wielki kompozytor” – konkurs plastyczny na plakat oraz tematyczne spotkania z dziećmi szkół podstawowych i młodzieżą gimnazjalną,
    • warsztaty muzyczno-plastyczne „2010 Rokiem Fryderyka Chopina” w Filii nr 11,
    • imprezy w Filii nr 1: wieczorek muzyczno-literacki, wystawa i prelekcja związana z życiem i twórczością kompozytora.
    4) Wokół Jana Brzechwy z okazji 110 rocznicy urodzin – II edycja Kleksomanii – drużynowego turnieju za znajomości książki „Akademia Pana Kleksa” – Oddział dla Dzieci,
    5) Malowane bajką – postacie Jana Brzechwy – konkurs plastyczny – Oddział dla Dzieci,
    6) Wakacje 2010 w Oddziale dla Dzieci ph. Magia i mugole czyli wakacje z Harrym Potterem – zajęcia plastyczne, gry i zabawy inspirowane książkami J.K. Rowling.
    7) Zajęcia warsztatowe dla gimnazjalistów w ramach projektu wspólnego z Civitas Christiana dotyczącego edukacji kulturalnej w Filii nr 11.
    8) Wakacje z ilustracją – gry, zabawy i warsztaty oparte na twórczości J. Wilkonia i O. Siemaszko w Filii nr 11.
    9) Spotkania w Klubie Grających w Chińczyka – raz w miesiącu w Filii nr 11.
    10) Krok po kroczku... Najpierw z rodzicami, następnie sami – akcja wspólna z Miejskim Przedszkolem nr 24 – próby samodzielnego czytania – spotkania z przedszkolakami, konkurs plastyczny ph. Czytelnik wspaniały – Filia nr 2.
    11) Najbliższa nam Zielona Góra – cykl spotkań z interesującymi mieszkańcami regionu, wystawa fotografii Stara i nowa Zielona Góra – Filia nr 2.
    12) Małe Studium Teatralne – próby do kolejnych spektakli, przedstawienia podczas imprez bibliotecznych.
  4. Lekcje biblioteczne i inne cykliczne spotkania
    W ciągu całego roku w Bibliotece odbywać się będą lekcje biblioteczne i muzealne dla zorganizowanych grup, na zamówienie szkół w Oddziale dla Dzieci, Dziale Zbiorów Specjalnych oraz w Czytelni Muzycznej. W ramach lekcji uczestnicy zwiedzają Lektorium Zbiorów Specjalnych, Muzeum Książki ¦rodkowego Nadodrza oraz Galerię Polskiej Ilustracji Książkowej.
    W ciągu całego roku czytelnicy będą uczestniczyć w spotkaniach Dyskusyjnych Klubów Książki działających w Wypożyczalni Głównej, Oddziale dla Dzieci, Filii nr 1, Filii nr 11, Filii nr 8 (dla młodych czytelników), Klubie Mam.
    Biblioteka w 2010 organizować będzie nowe cykle zajęć dla czytelników dorosłych, zwłaszcza seniorów. Zaproponujemy czytelnikom wystawki hobbistyczne, prelekcje tematyczne i inne spotkania, które odbywać się będą w miarę potrzeb w filiach nr 1, 2, 4, 5.
    Inne cykliczne imprezy:
    • Piątkowe wieczory muzyczne we współpracy z Państwową Szkołą Muzyczną (Czytelnia Muzyczna).
    • Zajęcia muzykoterapii dla „Warsztatów Terapii Zajęciowej” (Czytelnia Muzyczna).
    • Spotkania dyskusyjne dla czytelników dorosłych w Filii nr 4 „Herbatka przy samowarze”.
    • Całoroczna akcja Uwolnij książkę w filiach miejskich.
III. DZIAŁALNO¦Ć WYDAWNICZA
  1. Opracowanie i wydanie drukiem dwóch numerów „Bibliotekarza Lubuskiego”.
  2. Opublikowanie czterech numerów Lubuskiego Pisma Literacko–Kulturalnego „Pro Libris” nr 31-34 (dofinansowanie docelowe ze środków Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej oraz z dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego).
  3. Wydanie m.in. następujących książek:
    • tomik poetycki Czesława Sobkowiaka pod roboczym tytułem „Punkty światła”,
    • polsko-niemiecki tomik poetycki Janusza Koniusza w tłumaczeniu Karla Grenzlera,
    • katalog wystawy „Winiarstwo na kresach” (we współpracy z Zielonogórskim Stowarzyszeniem Winiarzy),
    • album „Dawna Zielona Góra” w opracowaniu Tomasza Czyżniewskiego,
    • publikacja książkowa dotycząca wielokulturowości na Ziemiach Zachodnich w XX wieku,
    • tomik wierszy Bartosza Piątkowskiego,
    • książka Tadeusza Marcinkowskiego i Małgorzaty Ziemskiej pt. „Dwie ojczyzny. Szlakami Juliusza Słowackiego”,
    • zbiór legend Zbigniewa Kozłowskiego „Legendy lubuskie” cz.2.
IV. WAŻNIEJSZE WYDARZENIA KULTURALNE
  1. XVI edycja konkursu na najlepszą książkę ¦rodkowego Nadodrza – Lubuski Wawrzyn Literacki i V edycja Lubuskiego Wawrzynu Naukowego – 25 lutego.
  2. Spotkania autorskie dla najmłodszych czytelników w ramach akcji „Z książką na walizkach” – 18-20 kwietnia. Ponad 30 spotkań w Zielonej Górze i bibliotekach terenowych organizowanych przy współpracy z Wydawnictwami Ossolineum i Literatura.
  3. Współorganizacja Międzynarodowego Festiwalu Literackiego (spotkania z 8 pisarzami z krajów ościennych) – 11-13 maja 2009 r.
  4. Wojewódzki Dzień Bibliotekarza przy współpracy z Zarządem Okręgu i Zarządem Oddziału SBP.
V. POZYSKIWANIE DODATKOWYCH ¦RODKÓW
Podejmowane będą starania o dofinansowanie wydawnictw, promocji książek, organizacji spotkań autorskich i konferencji, wystaw, cyklu imprez kulturalno-oświatowych dla dzieci, z budżetu Miasta Zielona Góra, Województwa Lubuskiego, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, fundacji i innych źródeł (Tydzień Bibliotek, Ferie zimowe 2010, Działalność „Klubu Mam”, wydawnictwa regionalne, „Bibliotekarz Lubuski”, Wojewódzka konferencja bibliotekarzy.
Złożone już ponadto wnioski o dofinansowanie innych działań Biblioteki: Zakup nowoczesnego wyposażenia dla pracowni plastycznej oraz pięciu filii miejskich WiMBP im. C. Norwida w Zielonej Górze, Publikacja i promocja Lubuskiego Pisma Literacko-Kulturalnego „Pro Libris”, Digitalizacja „Gazety Lubuskiej/Zielonogórskiej” z lat 1950-1989, „Dużo czytam – bezbłędnie piszę”. Cykl imprez upowszechniających czytelnictwo dziecięce, II Międzynarodowy Festiwal Literacki, Konserwacja zabytkowych zbiorów WiMBP im. C. Norwida.
Filie nr 2, 3 i 8 będą zabiegać o dofinansowanie zakupu nowości wydawniczych oraz bieżącej działalności w spółdzielniach mieszkaniowych, a Oddział Obsługi Niepełnosprawnych w Spółdzielni Inwalidów „Nadodrze” w Bytomiu Odrzańskim i u innych sponsorów o dotację na zakup książki mówionej.
Planuje się złożenie wniosku w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego pn. Centrum Elektronicznej Informacji Regionalnej i Turystycznej.
Kontynuowana będzie, prowadzona od wielu lat, przez placówki biblioteczne na terenie całego miasta, zbiórka publiczna w formie sprzedaży cegiełek o wartości 2, 5 i 10 zł. Zebrane w ten sposób środki, w całości zostaną przeznaczone na zakup nowości. Organizatorem akcji jest Zarząd Oddziału SBP. Zorganizowane zostaną dwa kiermasze książek: w maju i we wrześniu. Imprezy te zawsze cieszą się dużym powodzeniem wśród czytelników. W Bibliotece działa także Antykwariat Internetowy. Pozyskane w ten sposób środki zostaną przeznaczone w całości na zakup nowości wydawniczych.
Budżet Biblioteki uzupełnią środki własne, m.in. z wynajmu pomieszczeń, zleconych prac plastycznych oraz foliowania kart bibliotecznych.
VI. INWESTYCJE I REMONTY, SPRAWY LOKALOWE
  1. Gmach główny
    1. Przeprowadzenie procedury przetargowej w celu wyłonienia wykonawcy robót dla inwestycji „Termomodernizacja gmachu głównego WiMBP” realizowanej z dofinansowaniem ze środków Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego
    2. Przeprowadzenie, nadzór i koordynacja prac remontowych związanych z wymianą elewacji, dociepleniem dachów, wymianą wewnętrznej instalacji centralnego ogrzewania i montażem wentylacji w budynku głównym WiMBP (planowany termin: 15 kwietnia – 30 listopada 2010 r., montaż instalacji c.o. – do 30.09.2010 r., montaż wentylacji – do 30.10.2010 r.). Od 15 czerwca do 31 sierpnia planowane jest zamknięcie Biblioteki dla czytelników.
    3. Zlecenie opracowania dokumentacji projektu technicznego przebudowy i modernizacji parteru i klatek schodowych w budynku głównym Biblioteki.
    4. Położenie w budynku głównym instalacji przeciwpożarowego systemu alarmowego oraz przebudowa otworów drzwiowych, zamontowanie ognioodpornych drzwi wejściowych na wszystkich kondygnacjach wewnętrznej klatki ewakuacyjnej w celu wydzielenia stref pożarowych, zgodnie z zaleceniami pokontrolnymi Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej (realizacja zadania uzależniona od pozyskania środków finansowych).
    5. Przebudowa dźwigu towarowego do przewozu czasopism w Magazynie Książek na V piętrze.
    6. Opracowanie nowej koncepcji ekspozycji i funkcjonowania Muzeum Książki ¦rodkowego Nadodrza i Galerii Polskiej Ilustracji Książkowej XVI-XXI w.
    7. Zakup i montaż kompaktowych regałów przesuwnych w Magazynie Książek na IV piętrze (realizacja zadania uzależniona od pozyskania środków finansowych).
    8. Remont pomieszczeń biurowych Działu Administracyjno-Gospodarczego i Księgowości oraz częściowa wymiana wyposażenia (realizacja zadania uzależniona od pozyskania środków finansowych).
  2. Filie miejskie
    1. Remont kapitalny Filii 1 i 11 przy ul. Ptasiej łącznie z wymianą okien, grzejników i montażem nowych opraw oświetleniowych (realizacja w przypadku pozyskania dodatkowych środków finansowych z Urzędu Miasta).
    2. Spakowanie i zabezpieczenie w budynku głównym księgozbioru i wyposażenia Filii nr 7 w związku z koniecznością opuszczenia do końca lutego 2010 r. pomieszczenia w budynku Domu Kultury na Chynowie.
    3. Adaptacja dodatkowego pomieszczenia przy Filii nr 5, ul. II Armii pozyskanego od Zielonogórskiej Spółdzielni Mieszkaniowej z przeznaczeniem na bibliotekę dziecięcą.
    4. Starania o pozyskanie większego lokalu na os. Przyjaźni na Filię nr 13. W przypadku otrzymania większego pomieszczenia: adaptacja i przeniesienie Filii z ul. Budziszyńskiej.

Planuje się również zakup samochodu osobowego przeznaczonego do wyjazdów służbowych do bibliotek funkcjonujących w ramach Centrum Przetwarzania Danych Bibliotecznych.

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej…

Zrozumiałem
Kiedy wchodzisz na strony naszych witryn, na dysku Twojego komputera mogą zostać zapisane tzw. ciasteczka (ang. cookies), czyli nieduże pliki tekstowe, wysyłane przez nasz serwer albo serwisy, do których odwołujemy się na naszych witrynach, np. pokazując multimedia. Ciasteczka i podobne technologie używane są w witrynach internetowych przede wszystkim ze względu na wygodę użytkowników, m.in po to, by jak najlepiej dostosować treści i funkcje witryny do ich potrzeb i oczekiwań, a także w celach statystycznych.Pliki ciasteczek wysyłamy wyjątkowo. Służą one tworzeniu statystyk, które pomagają dostosować zawartość stron do oczekiwań użytkowników, zapamiętaniu preferowanego wyglądu stron, np. ustawionego rozmiaru czcionki, odnotowaniu faktu głosowania w prowadzonych ankietach albo wykonaniu przez użytkownika kilkuetapowych czynności. Oprócz ciasteczek wysyłanych z naszego serwera za pośrednictwem naszych witryn, pliki cookies mogą być wysyłane także z serwerów stron, do których się odwołujemy, np. Picasa lub YouTube. Zapisywanych na Twoim komputerze informacji wysyłanych z naszego serwera nigdzie nie gromadzimy i w żaden sposób nie przetwarzamy. Każdy użytkownik może zmienić ustawienia dotyczące ciasteczek w używanej przez siebie przeglądarce, w tym zupełnie wyłączyć możliwość ich zapisywania. Jeśli nie wyłączysz możliwości zapisywania ciasteczek pochodzących z naszych witryn, oznacza to Twoją zgodę na ich zapisywanie i przechowywanie w komputerze. Jeżeli zdecydujesz się na odrzucenie wszystkich ciasteczek, nie będzie możliwe korzystanie z niektórych treści treści i usług udostępnianych w naszych witrynach, w szczególności wymagających logowania. Wyłączenie ciasteczek nie powoduje natomiast braku możliwości przeglądania stron w naszych witrynach.

Jak wyłączyć ciasteczka?

Każdy użytkownik Internetu może dostosować poziom ochrony przed ciasteczkami do swoich preferencji, w tym całkowicie zablokować możliwość pozostawiania plików cookies. Zwiększa to poziom bezpieczeństwa i ochrony danych, ale może także uniemożliwiać niektóre funkcje, np. zalogowanie się do witryny.

Informacje na temat ustawień dotyczących ciasteczek w poszczególnych przegladarkach dostępne są na poniższych stronach:

Jeśli korzystasz z urządzenia przenośnego (telefon, smartfon, tablet), zapoznaj się z opcjami dotyczącymi ochrony prywatności w dokumentacji na stronie internetowej producenta Twojego urządzenia.